top of page
  • תמונת הסופר/תRotem

רושם ראשוני חיובי (& לבוש)

המוח שלנו מתמחה בפירוש סינגלים ויזואליים ומסתמך על חוש הראייה הרבה יותר מאשר על חוש הריח או השמיעה, לכן.. במפגש ראשוני ישפטו אותנו תוך פחות משניה, בעיקר על פי הנראות.


מתבקש שאני כחוקרת תעשיית אופנה וסטייליסטית אדבר על החשיבות של בגדים בקביעת הרושם הראשוני, אבל האמת היא שמעט ידוע על הקשר בין לבוש לבין שיפוט ראשוני. באופן מערכתי, לאורך השנים חוקרי פסיכולוגיה השמיטו את הנושא מהמחקר, ללא ספק בשל המורכבות (שיפוט הלבוש תלוי באדם שלובש את הבגדים - אישה\גבר, צעיר\ מבוגר - ומושפע מאד מקונטקסט תרבותי) אך ייתכן גם משום שלבוש נתפס כנושא עיסוק נשי ו\או של קבוצות מיעוט בעוד החוקרים המובילים במאות האחרונות היו גברים ממעמדות גבוהים.


מעט המחקרים שכן יצאו בנושא מראים כי לבוש פורמלי (חליפות) עשוי להשפיע על שיפוט חיובי וכי לבגדים יש השפעה על האופן שבו אנשים תופסים את עצמם ובהתאם על הביצועים שלהם במטלות שונות. אבל חשוב לציין שמדובר במחקרים ראשוניים יחסית.


מה אנחנו יודעים על רושם ראשוני, ממחקרים חוזרים?

  1. רכיב מרכזי בשיפוט ראשוני הוא המחוות שלנו - הבעות פנים, תנועות הגוף והיכולת ליצור קשר עין.

  2. התנהגויות פשוטות, כמו סיוע לאדם ברחוב, גם כן מרכזיות בשיפוט הראשוני.

  3. בעוד שהיכרות מעמיקה עשויה בהחלט לשנות רשמים מדווחים (מה שיכתבו עלינו בדיווח רבעוני) יש לא מעט עדויות שהרושם הראשוני משפיע על התנהגויות לא מדווחות לאורך זמן (אם ביום הראשון נתפסנו כעצלנים, כך עשויים להמשיך לחשוב עלינו, גם אם באופן לא מודע).

מה המסקנה?

הרושם הראשוני נקבע מהר, והוא חשוב. אנחנו לא בדיוק יודעים מה החלק של לבוש בקיבוע הרושם, אנחנו כן יודעים שלמחוות שלנו, כמו האופן בו אנחנו זזים, חשיבות רבה. לכן, בבחירת בגדים לפגישה ראשונה חשוב בעיקר להרגיש נינוחים ובטוחים. במילים אחרות - שילוב ישן ומוכר עשוי להיות בחירה טובה יותר ליום הראשון של שנת הלימודים\ בליינד-דייט\ ראיון עבודה.


מצוידות בידע הזה - שתהיה שנת לימודים מוצלחת!

מי יתן וישפטו אותך לכף זכות בכל הפגישות הראשוניות,

רתם

bottom of page