top of page
  • תמונת הסופר/תRotem

איך הופכים טבלת מעקב לזהב?

היי לכן!

למי שעקבה ולמי שלא, בינואר הזמנתי אתכן להצטרף אלי לאתגר #מהלבשתיבינואר, בו בניתי טבלת מעקב ותיעדי מה לבשתי כל יום במשך חודש. איך\למה\כמה - אני מזמינה אתכן לקפוץ לפוסט המקורי לקרוא את כל הפרטים. אתקצר ואומר שהמטרה המרכזית הייתה לעשות בדק בית כדי לאתר פערים בין מה אני חושבת שאני צריכה\ רוצה\ לובשת לבין מה שקורה בפועל, כדי להבין יותר טוב מה עובד בשבילי עכשיו, במה כדאי לי להשקיע וכו'...


אז הנה אנחנו, חודש אחרי, ויש ממצאים! פרסמתי הצבעונת בסטורי ושאלתי אתכן איך הייתן רוצות שהפוסט הזה יראה, רובכן ביקשתם שאפרט גם על איך אני מנתחת את הממצאים, אז אני רוצה לעשות אינטרו קטן ולומר ש.. אפשר להגיע לכל מיני מסקנות, אפילו סותרות לגמרי, על בסיס אותם נתונים. לדוגמה: אם אני רואה שאני לובשת בעיקר שחור אני יכולה להסיק על עצמי שזה הצבע האהוב עלי ולכן כדאי לי להשקיע את המזומנים שלי בפריטים שחורים, אבל באותה מידה יכולה להסיק שהממצא הזה פשוט נובע מכך שזה הצבע שיש לי הכי הרבה בארון, והתובנה שלי תהיה הפוכה - אני צריכה לגוון קצת!


בפוסט ניסיתי להראות לכן איך ניגשתי לניתוח הנתונים מהאקסל שלי, שלב אחרי שלב, ואיך הגעתי דווקא למסקנות שהגעתי אליהן. זה הזמן ללכת להכין כוס תה ולחזור לקרוא בנחת, כי יש המון אינפורמיישן!



תהליך ניתוח הנתונים

העניין במעקב הוא לראות שחור על גבי לבן מה את שולפת מהארון ומה לא. אם אתן מכירות את המדריך שלי לסידור הארון, התהליך פה מאד דומה לשלבים הראשונים של מציאת מכנים משותפים לפריטים שעובדים ולא עובדים בשבילך, ההבדל המרכזי הוא שפה אני בודקת את הדברים עם מידע שאספתי, בלי השערות שמגלמות בתוכן את איך הייתי רוצה להתלבש\ איך אני רואה את עצמי. כדי לעשות את זה אני מסדרת ומנתחת את המידע בצורה שתעזור לי להסיק מסקנות מהימנות, להלן שלבי התהליך:

  • סידור עמודות המידע בטבלה שלי, לכל פריט הייתה שורה, והעמודות הראשונות הכילו את המאפיינים שלו - קטגוריה (סוג הפריט), צבע, הרכב בד, מותג ואיפה נקנה. לפני שהתחלתי בניתוח - עברתי על העמודות האלו וסידרתי אותן. למשל, את הרכב הבד שהיה שונה עבור כל פריט ומאד ספיציפי, חילקתי ל-7 סוגים מרכזיים - כותנה, גמישים סינטייים וכו' שיהיה לי יותר קל לראות טרנדים. אם לא הוספת את המידע הזה מראש, את יכולה להוסיף אותו עכשיו - ממש לפני הניתוח. כלומר, להחליט אילו מאפיינים של הבגדים שלך היית רוצה לבדוק ולהוסיף את המידע הזה על כל פריט.

  • סכימת מספר הלבישות פר פריט אחרי שהמאפיינים של כל פריט היו In Place, הוספתי את עמודת המידע לשמה התכנסנו - מספר הפעמים שלבשתי כל פריט. מי שעובדת באקסל יכולה לסכום באמצעות פונקציית SUM, מי שעבדה עם מחברת - פשוט לספר את מספר הפעמים ולהוסיף את המידע ידנית.

  • הגדרת הפריטים הנלבשים ביותר והכי פחות נלבשים עכשיו זה הזמן להגדיר את העשירון העליון והתחתון כדי שנוכל לראות מה מאפיין פריטים חרושים ומה מאפיין פריטים שלא נלבשים. יש 2 דרכים מרכזיות לעשות את זה: - להגדיר אולטימטומים - בטבלה שלי, הגדרתי שכל פריט שלבשתי מעל 7 פעמים הוא חרוש (דירוג 1), וכל מה שלבשתי פחות מפעמיים הוא פריט שלא נלבש (דירוג 3), כל שאר הפריטים קיבלו דירוג 2. - הפרדה ע"פ אחוזון - באותה מידה יכולת לסדר את 39 הפריטים שבטבלה שלי לפי כמות הלבישות, ולהגדיר את ה-20% הראשונים כחרושים ביותר, וה-20% האחרונים כלא נלבשים, כך שהיו לי 8 פריטים בכל קבוצה. חשוב הוא שתהיה הפרדה ברורה בין שתי הקבוצות האלו והן באמת יכילו את הפריטים הכי מוצלחים והכי פחות מוצלחים במלתחה שלכן עכשיו, כדי שהמסקנות שתגיעו אליהן יהיו מהימנות.


  • מציאת ההבדלים בין הפריטים החרושים לפריטים שלא נלבשו מה הרעיון? לא רק לראות מה משותף לפריטים חרושים או לפריטים לא נלבשים, אלא להשוות בין המאפיינים של הפריטים בשתי הקבוצות. אם עבדתן עם אקסל כמוני אתן יכולות פשוט להשתמש ב-Pivot Table כדי לייצר לעצמכן גרפים שימחישו לכן את ההבדלים בין הפריטים הכוכבים לפריטים הפחות נלבשים, אם אתן עובדות עם מחברת - תוכלו להשתמש בשני צבעים מדגישים שונים לכוכבים ומוזנחים כדי לאתר מגמות. תוכלו לראות שבדקתי מה הצבעים שחוזרים על עצמם בכל קבוצה, אם הייתי בודקת רק מה מאפיין פריטים חרושים הייתי מגיעה למסקנה שגויה שאלו כנראה הצבעים שעובדים בשבילי, אבל - העובדה שאני רואה מול העניים שהצבעים של הפריטים בשתי הקבוצות דיי דומים מקשה עלי להתעלם מהעובדה שצבע הוא כנראה לא המאפיין שגורם לפריטים לעבוד או לא לעבוד בשבילי, אז פחות סביר שאגיע למסקנה הזו:


  • הסקת מסקנות לגבי מה עובד בשבילך ומה לא עובד בשבילך עכשיו התחלתי לדבר על מסקנות כבר בפסקה הקודמת, כי בגדול שני השלבים האחרונים הולכים יד ביד - עברתי מאפיין מאפיין (צבע, סוג בד, איפה נקנה..) ובדקתי אם ומה ההבדלים בין קבוצת הפריטים הכוכבים לקבוצת הפריטים הפחות נלבשים. כשמצאתי הבדלים בולטים רשמתי אותם, ואז שאלתי את עצמי - ממה ההבדל הזה נובע? האם אני לובשת הרבה טרנינגים בגלל שאני בבית הרבה בתקופות הקורונה? האם בגלל ההריון? האם בגלל שאני מתרגלת יוגה כל יום..? שימו לב על הדגש במילה "עכשיו" בכותרת, כי הדברים האלו יכולים להיות מאד דינמיים, אז המסקנות שלך לא צריכות להיות פור לייף, הן מסקנות לעונה הקרובה, אולי לשנה הקרובה, שתביני אילו מאפיינים הופכים פריטים לכאלו שאת חורשת עליהם או כאלו שאת לא לובשת, שתדעי במה להשקיע\ עם מה תרצי אולי להתנסות בעתיד הקרוב.


המסקנות שלי מהמעקב בינואר 2021

אתחיל מהממצא שהכי הפתיע אותי: בניגוד למה שחשבתי, צבע, הרכב בד והמותג הם לא המאפיינים שגורם לפריט במלתחה שלי להשלף יותר או פחות. אני הייתי בטוחה שאני נוטה ללבוש פריטים של מותגים מסוימים יותר, יותר פריטים צבעוניים וגם יותר פריטים מכותנה, אבל - זה פשוט לא נכון! אין הבדל מובהק באף אחד מהמאפיינים האלו בין הפריטים שאני לובשת הכי הרבה והכי מעט. דיי שוקינג.


אז מה משפיע על התדירות בה אני שולפת פריט מהארון? סוג הפריט & איפה קניתי אותו.


לא יפתיע אתכן לשמוע שסוג הפריטים שעובדים בשבילי עכשיו הם בגדי בית. אני לא בטוחה אם זה בגלל הסגרים\ ההריון\ ריבוי הספורט, אבל אחרי שהרהרתי בכך הבנתי שזה לא משנה, מה שמשנה זה שכדי שאהנה להתלבש ביום יום המתלחה שלי צריכה להתבסס על פריטים נוחים וביתיים. העובדה שאשלוף עוד שמלות יפיפיות מאחסון לא תגרום לי לסיפוק בשגרה, וגם לא אם אקנה מעיל מעצבים במבצע הורס עכשיו - זה פשוט לא מה שאני מחפשת כשאני מתלבשת בבוקר. למרות שלא מדובר בממצא מפתיע, אני שמחה שראיתי את זה בבירור בניתוח שלי, כי זה יעזור לי לרסן דחפים לרכישות מפתות במבצעי האביב.


ועכשיו לתוצאה השלישית והכי מפתיעה - נראה שהחנות בה קניתי את הפריט משפיעה על תדירות הלבישה שלו. כלומר - לא המותג עצמו, אלא המקום בו אני רכשתי אותו. באופן ספציפי, ניתן היה לראות שאת רוב הפריטים שפחות לבשתי החודש קניתי בביגודית, בעוד הפריטים שלבשתי הכי הרבה נקנו בעיקר בחנויות בניו יורק:


אפשר לקחת את זה לכמה כיוונים:

  1. אני פחות בררנית כשזה נוגע לביגודית - הגיוני שאחשוב פחות על רכישה של פריט זול ו-one of a kind (שאם לא אקח לא יהיה שם מחר) בביגודית מאשר פריט מרשת\ מעצבת שאחשוב עליו יותר זמן.

  2. אני לובשת יותר בגדים שמקושרים אצלי לחווית נעימות - ניתן לראות שרוב הבגדים הכי נלבשים אצלי נקנו בחופשה בניו יורק, אולי זה מוסיף להם ערך סינטימנטלי שגורם לי ללבוש אותם יותר?

  3. מדובר בשיקוף נוסף, ולא מחדש, לעובדה שבמהלך המעקב לבשתי בעיקר בגדי בית - פרטים שיותר קשה לי למצוא בביגודית (בניגוד למעילי וינטג' מעניינים, מכנסיים מחויטים ושמלות, שפשוט פחות לבשתי החודש).

אני לא בטוחה ממה בדיוק נובעת המגמה שראיתי בנתונים, אבל בשנה האחרונה ללא ספק שיניתי כיוון בכל הנוגע לקניות יד שניה ונהייתי הרבה יותר בררנית (אולי אכתוב על זה פוסט בהזדמנות), וגם שמתי לב לנטייה שלי ללבוש בגדים שמקושרים אצלי לחווית קניה נעימה. אז אני חושבת שמדובר במאין קומבינציה של שלושת המסקנות האפשרויות. בכל מקרה - עכשיו שאני מבינה שהמקום בו אני קונה את הבגדים, ולא רק המותג, עשוי להשפיע על השימוש שלי בהם - הופנה לנושא הזרקור ואני רוצה להמשיך לבדוק את זה מול עצמי, גם אם לא באקסל וכו'.. פשוט לשים לב ביום יום לעניין.



סיכומיישן

זהו להיום, אני מקוה שהצלחתי להעביר את המסר - התהליך לא דרש ממני הרבה במהלך החודש, המסקנות היו מעניינות ונתנו לי חומר למחשבה, ובגדול - אני ממליצה!


כמובן שיש הרבה הרבה מקום לפרשנות אישית לא רק במסקנות, אלא גם בתהליך, תוכלו למשל לצלם תמונות במשך חודש במקום לכתוב רשימה, או לנטר אחר משתנים שונים לגמרי (מחיר הפריט, שנת קנייה...).

היה יכולה להיות מעניין מאד לעשות ניתוחים בתת קטגוריות - למשל, לבדוק אילו צבעים עובדים ואילו לא בקטגוריית החולצות בלבד או מה מאפיין את את שנלבשים יותר מתוך הפריטים שקניתי ביד שניה? אבל, לא היו לי מספיק נתונים, כלומר - באותה דרך של הפרדה בין הפריטים הכוכבים והפריטים שפחות נלבשים בתוך כל תת-קטגוריה שתרצו לבדוק.


עד הלידה אני סופר זמינה לשאלות, ואחרי גם כן - אולי פשוט בדיליי,

תרגישו חופשי לפנות ולהתיייעץ- מאד נהנתי ששיתפתן אותי בהתלבטויות ותוצאות במהלך המעקב!


שיהיה שבוע נפלא,

רתם

bottom of page