top of page
  • תמונת הסופר/תRotem

ארון קפסולה - עתי\ עונתי\ שנתי

הרעיון הבסיסי בארון קפסולה הוא להרגיש שיש, לבנות מלתחה שגורמת לך להרגיש נהדר כל יום שאת מתלבשת בבוקר ולדייק את הבחירות שלך. לדייק היא מילת מפתח לדעתי - רכיב חשוב בקונספט הוא להוריד את כמות הצריכה, להשקיע את הזמן כדי לדעת מה בדיוק מתאים לנו לפני שאנחנו במעמד הקניה ואת הכסף (שחסכנו על פריטים שאנחנו לא באמת צריכות) כדי לבחור ממי אנחנו קונות ובאילו איכויות.


ארון קפסולה - איך עושים את זה?

מסדרים את הארון באופן שיטתי שמותאם לשגרה שלנו, כמו קולוקציה מותאמת אישית.

זו מסגרת החשיבה הכללית, אבל בפועל - יש מספר דרכים לממש אותה, והיום אני רוצה לשתף אתכם בכמה שיטות שונות לקפסול. בפועל, כל קפסולה שונה לגמרי בגלל שזה מאד מושפע מהעדפות אישיות, אורח חיים, אקלים וכו'.. אבל יש גם שיטות שונות לאותו סידור שיטתי התחלתי, לכללי המסגרת שעוזרים להרכיב את הקפסולה.


אני מאד אוהבת את הפן השיטתי של הקונספט. זה עוזר לי להציב לעצמי גבולות, ואז לפעול באופן יצירתי בתוכם. אם מישהי היתה אומרת לי "תסדרי את הארון ותצרי ארון מנימליסטי", כנראה שהייתי מתקשה לממש את זה. מאיפה מתחילים? איך בוחרים מה נשאר? איך יודעים מה יתאים עם מה? איך לא משתעממים ממה שיש? עצם קיומה של מערכת כולשהי עוזרת לי ליצור כל עונה מלתחה בלי להתאמץ יותר מידי.


שיטות שונות לקפסול

ועכשיו, אחרי האינטרו (שתוכלו להעמיק בו בעמוד הראשי בו כתבתי על קונספט הקפסולה בהרחבה), אני רוצה להציג לכן כמה שיטות לקפסול כאשר ההבדל המרכזי בינהן הוא משך השימוש במלתחה וכנגזרת מכך כמה מתוך הפריטים בארון הם חלק מהקפסולה. עמלתי על אילוסטרציה שבתקווה תעשה סדר באופן ויזואלי:

מלתחת קפסולה - סוגים שונים של ארון קפסולה וההבדלים בינהם

בפוסט נעמק בכל שיטה, עם דוגמאות מחשבונות אינסטגרם של פאשניסטות מקפסלות שממש כדאי להכיר.


קפסולה עתית - X פריטים, Y ימים

זו השיטה שהמלצתי עליה לאמא שלי - יש לה כ"כ הרבה פריטים יפייפיים אבל היא לא לובשת את כולם בגלל כמויות הפריטים בארון. לא מתאים לה לנהל קפסולה, היא מעדיפה להשקיע אנרגיות בנושאים שיותר מעניינים אותה מאופנה ולבוש וגם יש לה לא מעט פריטי מעצבים שלא יתאימו זה עם זה, לא בפלטת הצבעים ולא בגזרות. ולכן הצעתי לאמא - קפסולה עתית, שבועית. לבחור מספר פריטים, למשל - שמלה, 2 זוגות מכנסיים, 2 חולצות, 2 זוגות נעליים, ולשחק רק איתם במהלך השבוע. כך היא תוכל להגיע לפריטים שהיא לא שולפת בשגרה (לאותה חולצה עם הדפס משוגע שנמצאת בחלק האחורי של הארון) וגם לחסוך את כאבי הראש של מה ללבוש במהלך השבוע, בהשקעה של 10 דק' בשבת שלפני. בעצם, זה כמעט כמו לארוז בגדים לחופשה, ולא דורש הרבה תכנון מקדים - פשוט לבדוק מה יש בשבוע הבא ומה מתחשק לנו ללבוש\לא לבשנו הרבה זמן ושמים במדף ייעודי בארון\ מתלה חיצוני.

זו דרך נהדרת להתנסות עם הקונספט בלי להתחייב לשום דבר ולבדוק מה עובד בשבילך. יכול להיות שאתן מכירות את הקונספט מאתגר ה-10X10 שרץ באינסטגרם - 10 פריטים ל-10 ימים. אני ממליצה להצטרף לאתגר הזה אם את מעוניית להתנסות, תמיד טוב שתהיה מסגרת שייכות תומכת כשמתחילים משהו חדש, וגם יהיו לכן הרבה מקורות להשראה.


דוגמה ראשונה כוכבת אינסטגרם עולה שאוהבת לעשות ליצור לעצמה קפסולות עיתיות:

דוגמה שניה לפאשניסטה שאוהבת ליצור מלתחות שבועיות:



קפוסלה "קלאסית" - מלתחה עונתית

פה אני ממוקמת בנוחות - 30 עד 40 פריטים לעונה, שנבחרים בתהליך תכנון מקדים כך שמראש הארון שלך מלא רק בפריטים שגורמים לך להרגיש בנוח, מעוררים בך השראה ומתאימים זה לזה. כחלק מהתהליך, מאתרים חוסרים בתחילת העונה, כדי לתכנן תקציב שיאפשר לרכוש פריטים איכותיים שישתלבו עם הפריטים הקיימים בצורה טובה. במקרה שלי באמצעות המדריך של קרוליין ג'וי תרגמתי לעברית ממש לאחרונה), אבל יש עוד כמה וריאציות ששווה לבדוק אם זו של קרוליין לא בדיוק מתאימה...

  • למי שרוצה להיות חלק מקהילה - פרויקט 333 של קורטני קייבר. בשיטה הזו בוחרים בכל עונה 33 פריטים ל-3 חודשים (כולל תכשיטים, נעליים ובגדי הלבשה עליונה). משהו בשם הקאצ'י כנראה עבד כי הפרויקט מאד פופולרי ותוכלו למצוא הרבה דוגמאות אצל בלוגריות ופאשאניסטות מכל העולם. ניתן לקרוא על השיטה באתר של קורטני, או לשמוע, כי יש לה גם פודקאסט בנושא, ולמי שאוהבת לצרוך תוכן בעותק קשיח - יש גם אופציה כזו. (ארין שבתמונה מטה היא יוצרת תוכן מדהימה שכדאי להכיר באופן כללי, אבל בהקשרנו היא מקפסלת בסגנון פרויקט 333)

  • למי שאוהבת רשימות - ארון עם 30 פריטים, של הבלוגרית דמה קריניון. בבלוג של דמה תוכלו למצוא צ'ק ליסט מסודר שמתאר את 30 החלקים שדרושים לקפסולה ע"פ שיטתה, שלא כוללת נעליים ואקססוריז. ממליצה לבחון את הרשימה גם כמקור השראה לאיך יוצרים ארון מנימליסטי, גם בלי להתחייב על המספר.

  • למי שחוששת ממספרים - השיטה של הבלוגרית האלי מורגן שבדרך כלל כותבת על עניינים תיאולוגיים בצורה מגניבה למדיי אבל גם יש לה השגות בנוגע לארון הבגדים. היא מציעה להרכיב מלתחה גדולה יחסית של 60 -70 פריטים בחלוקה ל-3 קטגוריות שסובבת בעיקר סביב יצירת אאוטפיטים בסיסיים והוספת 'גימורים'. אתן יכולות להתעמק בעניין בספר האלקטרוני שלה.

לפני המעבר לקטגוריה הבאה, אציין שזה מה שעובד בשבילי כי אני אוהבת לאחסן פריטים שנחרשו כהלכה בקיץ בסתיו, ולהאחד איתם שוב באביב של השנה הבאה. זה מה שהפחית משמעותית את הצורך שלי בקניות - תחושת ההתחדשות הזו והרענון כל 3 חודשים.


קפסולה שנתית - למי שלא רוצה לסדר כל שלושה חודשים

זה פתרון מינימליסטי שמתאים למי שגרה באקלים שמאפשר ללבוש פריטים דומים רוב השנה, כלומר יכולה ללבוש ג'ינס ארוך עם סוודר ומעיל בחורף, ואז ללבוש את אותו הג'ינס גם בקיץ עם טי שרט בלי להתאדות. הרעיון של קביעות שנתית אולי נשמע קצת מאיים, אבל למעשה זה לא כ"כ שונה מקפסולה עונתית, אפשר להוסיף ולהוציא פריטים במהלך השנה באופן לא עונתי, יש הרבה גמישות בתוך הגבולות הרעיוניים. היתרונות הם שאין צורך בסידור העונתי ושנהנים מפריטי "השקעה" לאורך כל השנה (נעליים של מעצב יקר במיוחד, למשל).

לדעתי זה מתאים למי שלא ששה לצאת לקניות ולהתחדש ורק רוצה ליצור מלתחה בסיסית שתאפשר לה להרגיש מקצועית\ שיקית\ נינוחה כל השנה.


דוגמה שתנפץ לכם את הסטיגמה המנימליסטית של מלתחות קפסולה:


למי שמחפשת שגרה שנתית עם היתרונות של קפסולה עונתית - השיטה של סינגה מ-UselessDK, היא מאין פתרון היברידי, המלתחה שלה מורכבת מ-80% פריטים רב-עונתיים בייסקיים וקלאסיים וקפסולה עונתית של 20% עם פריטים עונתיים שבדרך כלל כוללים יותר צבע ולדבריה - "שומרים על תחושה של התחדשות". אני חושבת שהשיטה הזו מתאימה למי שכבר ממש מכירה את הסגנון שלה.



כמה מילים לסיכום

אני מקווה שאחת השיטות דיברה אליך בצורה כולשהי, או עוררה בך השראה, ניסיתי לכלול דוגמאות מגוונות. כאמור - שום דבר לא מחייב, אלו רק דוגמאות, את יכולה ליצור את השיטה שלך או לא לפעול על פי שיטה בכלל. אני פה כדי לשתף את המידע!


דגש חשוב לאור המפגע הסביבתי שאנחנו חווים בימים אלו בעקבות כמות הבגדים שנזרקו בפסח - כדי להתחיל, לא צריך להיפטר מכלום, לפני שאנחנו זורקות, כדאי להעביר את הבגדים בהם אנחנו לא משתמשות בקפסולה לארון אחסון\ מדפים גבוהים. אולי נשנה את דעתנו, אולי נרגיש שאין לנו מספיק עם מה שסידרנו, ובכל מקרה יש עודף בגדי יד שניה בשוק כרגע אז אם נרצה להשתתף במכירה או מסיבת החלפות שווה להמתין קצת. ואם עניין האחסון לא עובד בשבילך - כדאי למצוא לבגדים בית אחר מראש (במקרה שלי זה בדר"כ להעביר לחברה).


כרגיל, זמינה לתגובות\ שאלות\ דיונים באינסטגרם או במייל, אני מקווה שזה היה לכן מעניין! ❤️

bottom of page