top of page
  • תמונת הסופר/תRotem

כשהקפסולה פשוט לא עובדת..

העונה הרגשתי שמשהו בקפסולה לא עובד בשבילי. זה לא פעם ראשונה שזה קורה לי - כמעט תמיד יש לי מקצה שיפורים קצר אחרי הרכבת קפסולה, אבל מידי פעם אני מבינה שפספסתי ולא בניתי ארון שמתאים לי פיזית (רזיתי\ השמנתי, חם\ קר משציפיתי..) או מנטלית (פתאום לא בא לי ירוק, השגרה השתנתה...), וצריך לתקן ולשדרג כדי להנות מהעונה.


באופן כללי - כשדברים לא מסתדרים בארון הדחף הראשוני שלי הוא לקנות 10 פריטים חדשים שיסגרו לי, כביכול, את הפינה. הצורך בקניות פשוט צף ועולה, ובתקופות עמוסות כמו עכשיו על אחת כמה וכמה (מי אמר עומס רגשי ועתיד מעורפל?) - ונובע גם מאין רצון להחזרת השליטה. אבל אני כבר למודת נסיון וידעת שלצאת לקניות זה האינסטיקט אבל לא התשובה. כלומר, לצאת לקניות בלי בדק בית מקדים. רכישה של כמה פריטים בהחלט עשויה לעזור, אבל צריך לבחון את עצמנו לפני כדי שהיא באמת תהיה מדויקת ותעזור לנו ליצור מלתחה שתשרת אותנו ולא מיני-מלתחה שסובבת רק סביב הבגדים החדשים ולא משמישה את הבגדים שכבר בחרנו בקפידה לארון שלנו. אז מה שאני עושה זה קודם כל להכיר בזה שהצורך בקניות מאותת לי משהו, ודבר שני - מטילה על עצמי עוצר קניות עד שאני אבין מה הבעיה.


אין פה קיצורי דרך - מלתחה מנצחת בונים דרך הסתכלות פנימה ושאילת שאלות כדי להבין מה עובד בשבילנו, ולא דרך קניונים. וזה אומר שגם כשדברים לא מסתדרים, ההסתכלות צריכה להיות פנימה כדי להבין איפה צריך לתקן לפני שרצים לצרוך קצת דופמין. קיצר - קפיש? קניות זה לא הצעד הראשון. מה כן?



כהמתלחה לא עובדת בשבילנו: 5 שלבים במאקרו

  1. סינון - קצת קאונטר-אינטואטיבי, אין לי מה ללבוש אז אני מוציאה פריטים מהמלתחה? כן. בדיוק עכשיו נבחנתי באחד הקורסים על "פרדוקס הבחירה", אחת התופעות המוזרות - ככל שיש יותר אפשרויות בחירה, יש יותר תסכול ושיתוק, ומתחזקת הנטייה לבחור בסטטוס קוו - אותו הג'ינס שאת מחכה שיצא כל פעם מהכביסה. אז תצרי לעצמך מציאות בה לא יהיו לך מול העניים אופציות לא פרקטיות, כאלו שמתחפשות לאופציות אבל בעצם אף פעם לא ימומשו בחיי היום יום. אותם פריטים שהם כמעט לא רק תופסים נדל"ן יקר בארונך, קפסולה או לא קפסולה, אלא ממש יוצרים רעש. הנחיה קונקטית: תוציאי את מה שנראה לך שלא תלבשי (גם אם תתאמצי) בשבוע הקרוב. לא לזרוק מיד חלילה - לשים בצד, בשקית\ מדף, כדי שנוכל להפוך את ההגליה אם נתחרט, להקליל את תהליך קבלת ההחלטות.

  2. רשימת מלאי - צרי ייצוג של מה יש שיאפשר לך לבחון מה לא עובד בצורה שנוחה לך - לעמוד מול ארון פתוח בו את רואה הכל, רשימה, אולי אפילו גרפיקה.. (אם את מקפסלת כנראה יש לך ייצוג כולשהו מתחילת העונה).

  3. אבחון הבעיה - עכשיו נחזור לגישת הקולקציה, נסתכל על המלתחה שלנו בצורה הוליסטית ונבין מה גורם לנו להרגיש שאין לנו מה ללבוש. אפשר לפצח את זה בכמה דרכים - לראות מה עולה לך באופן אינטואטיבי, לעבוד עם מדריך שעוזר לך לשאול את השאלות (שמה פה לינק למדריך שאני עובדת איתו, המדריך המתורגם של קרוליין ג'וי), רוב הסיכויים שהבעיה נובעת מכך שהפריטים לא עובדים מספיק טוב אחד עם השני או\גם לא עובדים מספיק טוב בשבילך מטעמים פיזים (לא נוח, חם מידי, לא מתאים לגוף שהשתנה) או\גם לא עובדים מספיק טוב בשבילך מטעמים מנטליים (לא קלעת מבחינת סטייל\ לא מתאים לשגרה שלך). בואו לא נלך רק על תיאוריה, האבחנה של קפסולת הקיץ שלי: עומס בתוספות ומחסור במנות עיקריות. כלומר - יותר מידי דברים "מיוחדים" יותר ולא מספיק פרטי בסיס כדי להשמיש את מה שמיוחד. ספציפית הבעיה הייתה עם מכנסיים, למעט הג'ינס הישר והמכנסיים הלבנים, כל החלקים התחתונים שלי מתוחכמים ואני צריכה דברים יותר Down to earth, שיק אבל פשוט מספיק כדי לזרום עם כל החולצות המיוחדות. חוץ מהעניין הזה, שמתי לב לבעייתיות בגזרת הנעליים. עוד לפני שנפרדתי מהצהובות (נעליים בלויות מורידות את כל הלוק) הבנתי שחסרים לי סנדלים טובים ונוחים ליום יום. והשגרה הקורונית גם משפיעה - בכלל לא כל כך בא לי ללבוש בגדים מיוחדים, כמו צווארנים גבוהים או מכנסיים אורגמיים, וזה מחזק את האבחנה הראשונית שלי שאני צריכה להפוך את הקולצקציה שלי ליותר "פשוטית".

  4. אימות הבעיה - יפה, יש לנו אבחון, הבנו מה לא עובד טוב. והאם עכשיו נלך לקניות? כולן ביחד - לא! תנו לדברים שבוע לחלחל. זה עושה נפלאות. לודא שאת קונה אחרי חלוף הסערה, לא מתוך צורך רגשי. בחיי שההפסקה הזו נהדרת, זה עושה את כל ההבדל. במקום להתרכז במה אני הולכת לקנות אני שואלת את עצמי כל בוקר כשאני ניגשת לארון - הבעיה שאיבחנתי באמת מחזיקה מים? האם מה שבאמת מאתגר אותי עכשיו זה שאין לי נעליים או שאני דוקא מתקשה לשלב בין מכנסיים לחולצות..?

  5. מציאת החלקים החסרים בפאזל - כן, כן, פה הקניה. הלך הרוח המומלץ הוא - מה יגרום לדברים שיש לי לעבוד? או - מה אני יכולה להוסיף כדי לאמץ סגנון חדש, אבל לעשות זאת עם מה שכבר יש לי בארון? מומלץ #2: לעשות קניות עם רשימה. עוד יותר מאשר בהרכבת הקפסולה, כי פה את כבר תוך כדי. אם נשתמש במטאפורות - משלימה את הפאזל ולא בוחרת איזה פאזל להרכיב. לא מומלץ: לקנות יותר מחמישה פריטים בבת אחת. כדי לתת לכל פריט חדש את המקום שלו. לתת לך את הזמן להתרגל לזה שהוא שלך, להבין עם מה הוא עובד ועם מה לא. בגדול - לתת לעצמך זמן להתנסות טיפין טיפין, לא בבת אחת להנחית על עצמך ארון חדש. זו ממש הייתה ה-טעות שעשיתי כשהתחלתי, כיוונתי לרבולוציה, מהפכה, ואחרי זה הבנתי שהרבה יותר נכון לכוון לאבולוציות, שינויים הדרגתיים, כך למעשה עובד הקפסול. זה מאפשר לך להתנסות, ללמוד, לשנות.


תראו, לגבי סדר הפעולות, אני אוהבת להתחיל מסינון, להבין מה הבעיה ואם צריך לעשות עוד מיני-סינון שני. יכולה לראות איך יהיה הגיוני גם להתחיל מאבחון ועד לסנן, כמו תמיד אני משתפת במה שאני עושה, אבל רבות הדרכים!

שיהיה לכן סופ"ש נהדר,

רתם



bottom of page